söndag 3 juli 2011

Boken som botade lässvackan!



Den här våren har varit en enda lång, mörk lässvacka för mig. Att jag hamnar i lässvackor händer titt som tätt, någon eller några veckor, men aldrig förr så här länge. När jag öppnar min läsjournal och inser att det är mer än en månad sedan jag läste ut en bok blir jag nästan mörkrädd. Men så fick jag en bok i min hand (Tack biblioteket!) som raskt väckte liv i läslusten igen: Styggelsen av Amanda Hellberg. Det är en bok som jag länge har velat läsa men helt enkelt inte kommit mig för av olika anledningar (Eländiga lässvacka!). 


Det räckte med att öppna boken och läsa ett par sidor för att jag skulle vara fast. Totalt. Det är ingen bok som jag känner att jag själv skulle ha velat skriva, vilket händer ibland när en bok är riktigt, riktigt bra, utan en sådan där bok som jag önskar att jag hade kvar oläst eftersom det är en läsupplevelse jag vill ha kvar att se fram emot. Boken har beskrivits som en skräckroman och det är något som passar mig som handen i handsken. De som känner mig vet att jag har en stor svaghet för skräck, spöken, vampyrer och annat övernaturligt. 
Så här står det om Styggelsen på Adlibris hemsida:


"Det är en modern spökhistoria fylld av kringresande sällskap, marknader, spiritistiska samfund och parapsykologiska lurendrejerier." 


Ena halvan av boken utspelar sig i modern tid medan den andra för läsaren tillbaka till 1940-talet. Läsaren får följa Maja Grå som arbetar som städerska en sommar i mitten av 2000-talet. Hon kommer i kontakt med Singa, en ung flicka som på 40-talet kidnappades och utnyttjades av ett spiritistiskt samfund. Om man som jag är lagd åt det lite lättskrämda hållet bör man kanske undvika att läsa boken efter mörkrets inbrott. Men som småbarnsmamma är det svårt att hitta lässtunder mitt på dagen så det blev till att dra täcket över huvudet när jag väl skulle försöka somna sedan. Med betoning på försöka ;-P. Berättelsen har en tendens till att krypa in under skinnet - om än bara för en liten stund. Nu längtar jag tills jag har tid att läsa uppföljaren: Döden på en blek häst.  Jag vill också tipsa om Amandas trevliga blogg: Alla har en bok inom sig . 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar