torsdag 21 juli 2011

Debutantporträtt i SVB

Igår dök den äntligen upp - Svensk Bokhandels vårkatalog. Det är en alldeles speciell känsla att se det i tryck, även om jag redan sett den digitala versionen på SVBs hemsida. Vad är det? Mitt debutantporträtt så klart :-) Se här.




Och här är ett urklipp från SVBs hemsida:

Vårens Böcker 2011 Vuxen (Facklitteratur)Ann-Kristin Lindh

101203

FOTO Ann-Charlotte Fägerlind
DEBUTANT: Så länge jag kan minnas har jag varit fascinerad av böcker och den värld som gömmer sig där. Redan innan jag lärde mig att läsa älskade jag att botanisera bland alla de böcker som fanns i min morfars stora bokhyllor.
Reseböckerna med sina bilder berättade om människor och platser runt om i världen men också här hemma i Sverige. Jag tillbringade många timmar uppkrupen i soffan i finrummet hemma hos mormor och morfar med en bok i knäet. Jag tittade på bilderna, fantiserade och drömde om resor jag skulle göra en dag. Jag reste i tanken. Redan på den tiden insåg jag att planera en resa var halva nöjet. Åtminstone vill jag gärna tro att jag insåg det. Morfars reseböcker var böcker som väckte många sinnen till liv. Precis som en bok ska göra.

När jag blev äldre och lärde mig läsa kom andra böcker in i mitt liv. Timmarna i soffhörnet blev ofta till dagar och så småningom började jag försöka att skriva själv. Nyfikenheten på andra miljöer och de människorna som lever där har jag burit med mig. Den har också präglat min skönlitterära läsning. Kanske är det detta som jag uppskattar mest i mitt arbete som frilansskribent – att resa och möta nya människor. För »resa« behöver inte betyda att man reser långt. Inte när vi har så många spännande platser att se och upptäcka här hemma. Och varje resa måste ta sin början någonstans – i tanken. Då är det bra att ha en bok som väcker sinnena till liv.
Ann-Kristin Lindh
Titel: Halländska gårdsbutiker och kaféer
Förlag: Isaberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar