fredag 22 juli 2011

Färdigläst! :-)

Nu i veckan läste jag klart de sista sidorna i Lyckan är en ensam fågel av Anna Gavalda och jag måste erkänna att jag gillar den även om den inte hamnar på min topplista. Det tog helt enkelt för lång tid att komma in i berättelsen. För lång tid skulle nog många anse. Om jag ska vara ärlig så beror det bara delvis på att det var en berättelse som det tog tid att komma in i utan delvis också på att jag inte hade läsro i början. Varje gång jag satte mig ner för att läsa blev jag avbruten och många kapitel fick jag läsa om både en och två gånger. Jag tyckte att berättelsens struktur och sättet hon blandade berättarperspektiv på var både splittrande och förvirrande. Men när läsron väl infann sig och jag fick sitta ner i lugn och ro så släppte det. Och efter första delen så var jag fast. (Boken är indelad i fyra delar.) Jag drogs in i språket och berättelses som jag alltid gör jag läser en Gavalda-bok. Samtidigt som jag måste få veta hur det går så vill jag inte att boken ska ta slut utan bara fortsätta sida efter sida så att jag kan fortsätta njuta. Men slut tog den som alla böcker gör - förr eller senare. Vilken tur då att det fortfarande finns en bok kvar av henne som jag ännu inte läst ;-P Jag insåg nämligen -efter en sväng förbi hennes hemsida - att jag missat En dag till skänks som kom ut förra året. Måste se till att införskaffa den - bums!

För er som har tålamod så rekommenderar jag verkligen Lyckan är en ensam fågel. Men ge den lite tid. Lärdom av detta - ge aldrig upp om en bok! Eller... nästan aldrig åtminstone :-) 


I morgon blir det jobb för hela slanten. Två nya gårdar/kaféer ska få besök. Förhoppningsvis håller regnet upp tillräckligt för att det ska bli en härlig dag. Håller tummarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar