onsdag 13 juli 2011

Skrivtid - Var är du?

Just nu känns det som om min skrivtid, och för den delen också lästid, äts upp av allt annat runt omkring. Inte bara av vardag, måsten och tid som går till spillo utan många gånger också av roliga saker, det erkänner jag. Det blir ofta så på sommaren när det finns så mycket annat som lockar och pockar på uppmärksamhet. Men det känns när jag inte får skriva. Det inte bara kliar i fingrarna utan jag får ingen riktig ro inombords att njuta av allt det andra roliga i livet när jag inte får sitta ner vid datorn en liten stund varje dag och skriva. Jag har insett att jag behöver min skrivtid för att kunna hantera allt annat som händer runt omkring mig - både det positiva och det negativa.

Sommaren har bara kommit halvvägs och jag släpar redan efter med mina skrivprojekt. Och det låter som om jag har en massa olika skrivprojekt på gång, gör det inte? Njae, det stämmer kanske inte riktigt men ett par, tre projekt är det åtminstone. Två känner ni till - reseskildring nummer två som är i full gång och sedan bearbetningen av barnboksmanuset som ligger och väntar på mig. Men sedan har jag ännu ett skrivprojekt som lämnade planeringsstadiet redan förra året men som knappt hann få luft under vingarna innan det kollapsade. Mycket beroende på ett par rejäla bakslag som inträffade, händelser som jag inte kunde påverka men som påverkade mig och som har gjort att jag har haft svårt att komma igång igen. Helst av allt skulle jag vilja återuppta researchen för det projektet så snart som möjligt eftersom risken finns att tiden rinner ut, men tyvärr får det nog vänta tills efter sommaren. Som det är nu räcker tiden helt enkelt inte till... hur jobbigt det än känns att ta det beslutet eftersom det är det projektet som egentligen ligger mig varmast om hjärtat. Det som krånglar till det är att jag måste gå tillväga på ett helt annat sätt än jag ursprungligen planerat, ett sätt som kommer att kräva mycket mer tid än jag räknat med. Nej, istället får jag försöka fokusera på de två projekt som jag har framför mig. Och det är inte illa det :-)

Hur gör ni för att hitta tid till projekt som ligger utanför vardagen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar