tisdag 9 augusti 2011

Biblioteket - Vi möts igen

För ett tag sedan besökte jag biblioteket igen. Den här gången hade jag planerat att spana in något som kallas för "Äppelhyllan" som specialpedagogen jag träffade i våras tipsade om. Där kan man t. ex. hitta böcker med såväl teckenspråk som TAKK men även "titta och känna-böcker". Om man har tur vill säga. Vårt lilla lokala bibliotek hade inte mycket till utbud men jag gick ändå hem med ett par titlar som jag ska läsa tillsammans med barnen.

Men det bästa av allt var att jag gjorde ett oväntat fynd också. :-) Visserligen kostade det mig hela fem kronor men det var de bäst spenderade fem kronorna på länge måste jag säga. Nej, nej, det var absolut inte fråga om några nya böter. Sådant aktar jag mig noga för numera. Nej, jag köpte faktiskt några böcker, bland annat några ungdomsböcker som jag hoppas barnen kommer att vilja läsa när de blir äldre. Bland dem både Peter Pohl och Ursula LeGuin. Tjejen bakom lånedisken var ett lika stort frågetecken som jag när hon såg titlarna. Har verkligen biblioteket tänkt rensa ut de här? Tydligen för det står stämplat i varje exemplar: Utrensad. Men bästa fyndet var ändå det här:



Att hitta en sådan här bok lite oväntat är guld för en vampyrfantast som jag. Nu när jag har läst klart den så konstaterar jag bara att det var den bäst spenderade kronan jag någonsin :-P Helt klart en läsvärd bok även om de första delarna som handlade om förebilder för dagens vampyrer och förebilder till dagens Dracula var det bästa med den. Veckans boktips! Åtminstone om man gillar vampyrer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar