torsdag 1 september 2011

Stress och panik

Hela dagen igår gick jag runt med en känsla av att jag glömt göra något. Det gör jag visserligen ganska ofta men igår var känslan starkare än vanligt. Så stark att jag inte kunde somna på kvällen. Medan jag låg och vred och vände mig bredvid en liten utslagen lilltjej så kom jag till slut på vad det var som störde min ro - mailen! Jag hade inte hunnit kolla av min mail under dagen. Vanligtvis är detta inget problem, jag får inte ofta mail som måste tas itu med på en gång så varför detta störde mig så vet jag inte. Kalla det intuition. Det kunde inte hjälpas. Om jag skulle få någon sömn alls så var det bara att stiga upp och dra igång datorn igen. Självklart låg det ett mail som jag borde läst redan dagen innan. Det var från bokförlaget...


"Hjälp! Kan inte hitta mejlet med katalogtexten till den nya boken!" 


De kunde inte hitta texten jag skrivit till katalogen som ska tryckas till bokmässan. Ingen fara på taket tänker jag lugnt och andas ut. Var det inget värre. Den ligger ju på hårddisken så det är bara att slänga iväg ett mail igen. Men det tog inte lång stund innan paniken bröt ut inom mig. Jag hittade inte filen! Hur jag än letade, öppnade och stängde dokument i en allt snabbare takt, så var den som bortspolad. Ingen katalogtext. Tala om stressfaktor. Jag visste ju att jag både skrivit den och sparat den men var? Jag kände inte för att tillbringa natten med att skriva ihop något nytt.

Till slut gav jag upp. Ni vet hur det är när man stressar upp sig, man bara låser sig och det är bättre att lägga ner och börja om. Jag bestämde mig för att försöka sova istället och leta med nya, nåja relativt, utsövda ögon nästa dag.

Och tro det eller ej men det första jag ser när jag öppnar upp datorn idag på morgonen är den "försvunna" texten. Den låg där den skulle, jag hade bara missat den. Puh! Nu är den ivägskickad och jag hoppas verkligen att det inte är för sent för att den ska hinna till tryckningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar