måndag 1 oktober 2012

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Ni vet det där citatet som jag har ältat det senaste? Just det ja! Det var från den här boken:
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer. En helt underbar liten roman med riktig feelgood-känsla.

Från början hade jag inga som helst planer på att läsa den alls men så fick jag låna den av min bokfrälste far och tänkte "varför inte?". Först förstod jag inte vad det var han och alla andra var så entusiastiska över men det tog inte många sidor innan jag var fast. Totalt! Det är helt enkelt en helmysig liten historia där författarinnan har lyckats ta ett allvarligt ämne som andra världskriget och efterkrigstiden och förvandlat det till något som är både gripande och starkt men samtidigt också charmigt och fullständigt fängslande. Boken är svår att lägga ner när man väl har börjat att läsa den.

Så gör just det - läs den!




Att den sedan är full av härliga (och givetvis sanna förstås) citat som Karlar är mer intressanta i böcker än i verkliga livet. gör ju inte det hela sämre. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar