onsdag 1 januari 2014

Sitter och funderar lite

Över det här med skrivmål. Förra året var definitivt inte ett år som kan beskrivas som särdeles produktivt i mitt liv. Åtminstone inte när det gäller skrivandet. Visst, jag skrev ett antal nya kapitel till en nyutgivning av en av reseskildringarna. (Som för tillfället ligger inlåsta på en hårddisk i väntan på att Macbooken ska bli funktionsduglig igen vilket är en helt annan historia.) Men that's it. 2012 däremot såg annorlunda ut. Då skrev jag inte bara en hel bok - Bohuslänska gårdsbutiker och kaféer - utan också ett helt förstautkast till en roman under NaNoWriMo. Mitt första fullständiga romanutkast som nu har legat och samlat damm i drygt ett år. Jag påbörjade även en omarbetning av Trollsagan som jag hann ganska långt på. Utöver det skrev jag flera novellutkast, synops till en barnbok och andra småtexter, bloggade regelbundet, blev intervjuad i radion och läste en hel del böcker. Jag sökte också flera stipendier som visserligen inte gav någon utdelning men ändå. Jag var aktiv som författare. När jag ser tillbaka på 2013 så ser jag bara att jag någonstans gav upp allt och slutade försöka.

Så nu sitter jag här och funderar på om en av anledningarna till att jag fick gjort så mycket förrförra året var de skrivmål som jag satte upp för mig själv under året, framförallt under hösten. Kanske borde jag redan nu formulera några mål för det här nya året och sedan göra regelbundna uppföljningar här på bloggen. Jag vet inte. Jag vet inte om det skulle fungera som en sporre och skapa ett fokus i mitt skrivande? Eller om det skulle bli ett stressmoment om det visar sig att jag inte kan fullfölja de mål jag sätter upp? Ännu vet jag inte mycket om vad det här nya året kommer att föra med sig i övrigt. Men ett vet jag och det är att risken alltid finns att andra områden kommer att ta över och att orken, kraften och inspirationen kommer att få stryka på foten när det inträffar.

Någon som har några tankar kring detta? Dela gärna med er i så fall. Känner mig lite villrådig just nu men att jag måste göra någonting för att skrivandet ska få tid och utrymme - det känner jag. Det jag inte vet är hur jag ska komma dithän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar