fredag 31 januari 2014

Skrivmål eller "Vad jag hann med under januari"

Så här såg skrivmålen för januari månad ut och så här har det gått:

Läsa igenom och lägga sista handen vid de nyskrivna texterna till andra upplagan av reseskildringen.
 
Check! När jag väl fick min Macbook tillbaka - och fick allting installerat på den kan tilläggas - så rullade arbetet igång som om ingenting hade hänt.

Maila iväg texterna till gårds- och kaféägarna för okej. 
Check!

Göra alla eventuella ändringar i de texter som jag får tillbaka under januari och sedan skicka dessa vidare till förlaget och till layout.
Efter många om och men, men så brukar det alltid vara - Check! Jag lyckades inte bara komma i kontakt med alla kafé- och gårdsbutiksägarna utan också få okej på samtliga texter med undantag av en enda nästan direkt och den gården väntar jag på att höra ifrån när som helst. Den här biten är annars den som gärna drar ut på tiden. Det kan vara mail som strular, folk som är bortresta eller annat som ställer till det. Några små farthinder längs vägen fanns där givetvis men den här gången var det inga stora eller till synes oöverstigliga saker och det kändes skönt. (Kan ju kanske ha lite med att göra att antalet kapitel var färre än tidigare år och därmed också antalet personer att få tag i. Förstås.)

Läsa igenom Trollsagan från "pärm-till-pärm" för att sätta mig in i den igen.
Check! Upptäckte samtidigt en del irriterande luckor och lösa trådar som är en följd av förra omgångens redigeringsarbete. Den gången hann jag bara knappt halvvägs vilket gör att man skulle kunna säga att jag nu står här med "två halvor" som det kommer att krävas lite arbete för att knyta ihop.

Börja skriva igenom Trollsagan och finputsa. Så långt jag hinner. Räknar inte med att bli klar den här månaden, bara börja.
Check! Har berättat om mitt lilla specialprojekt här.

Kolla upp vilka novelltävlingar och andra skrivartävlingar som är aktuella.
Check! Hittade två som intresserar mig. Dels Tidningen Skrivas Stora Novelltävling med deadline i augusti samt Swedish Zombies novelltävlingen på temat Haunted House som har deadline i februari.

Leta information på nätet om skrivarkurser/coaching och se om det finns något som skulle vara intressant.
Check! Har varit ute och surfat runt när jag haft småstunder över eller bara behövt en lite paus. Har inte bara bestämt mig för att det ska bli en skrivarkurs som går på distans och i Folkuniversitetets regi utan också hunnit med både ett telefonsamtal med ansvarig för distanskurserna samt anmäla mig. Det ni!

Skriva minst ett inlägg på bloggen varje vecka.
Check! Minst ett inlägg om dagen har det väl snarast handlat om så jag känner mig mer än nöjd.

Fortsätta arbetet med att samla alla "smålappar" i min Moleskine. Ägna mig åt detta minst en gång i veckan.
Check! Och check! Och check! Har nästan tillbringat lite för  mycket tid med detta. Berättar mer om det någon annan gång.


Sammanfattningsvis så känns det som om det varit en helt okej skrivarmånad. Åtminstone om jag tänker på allt "skrivrelaterat" jag sysslat med. Utöver de mål jag satte upp så har jag skrivit utkast till en novell, fått tummen ur och anmält mig till en skrivarkurs, lämnat ifrån mig nästan allt material till Halländska samt fått en mängd spännande uppslag till skrividéer samtidigt som jag återknutit bekantskapen med många gamla idéer och texter som jag lyckats glömma bort. Så nu kliar det i fingrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar