söndag 19 januari 2014

Vad man lär sig av en kraschad hårddisk

Ok. Nu har jag installerat och uppdaterat tills ögonen snart poppar ut ur skallen på mig. Ändå är det en bra bit kvar. Hade inte den blekaste om att jag hade installerat så många olika småprogram på Macbooken. Att leta upp och ladda ner och få dem på plats så att det blir som jag vill ha det... saknar ord! Japp. Ni läste rätt. Saknar ord. Varendaste liten grej ska ha sitt eget installationsprogram och hur i hela friden ska man komma ihåg var man gjorde av den informationen? På mailen? På någon hemsida man inte hittar länken till längre då dessa har försvunnit? I lådan med undanstoppade teknikprylar som kan vara bra att ha någon gång men som man inte hittar när man verkligen behöver hitta den och som egentligen inte är någon låda längre utan mer utspritt runt hela huset?

Men nu är åtminstone både Scrivener och Things på plats. Utan dem klarar jag mig ju aldrig.

Lärdom: Det hjälper inte hur mycket du backar upp din dator; det är ändå bara dokument, filer och liknande information som sparas. Alla förbaskade program och inställningar som måste fixas...  det tar TID! (Och FYI, leder till en hel del irritation för att inte säga frustration.)

Orka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar