tisdag 11 mars 2014

Först och främst är jag mamma

Och jag har en son. En underbar liten kille som råkar ha fötts med något som heter Downs Syndrom.

Downs syndrom är ingen sjukdom. Det är en kromosomavvikelse som innebär att han har 3 stycken kromosomer istället för 2 i sitt 21:a kromosompar. Därav namnet Trisomi 21.

Den 21 mars firas World Down Syndrome Day runt om i hela världen. Dagen instiftades 2006 av International Down Syndrome med syftet att öka medvetenheten och förståelsen för Downs Syndrom. I november 2011 tog FN ett beslut om att 21 mars från och med år 2012 skall vara World Down Syndrome Day för att aktivt öka allmänhetens medvetenhet om Down Syndrom.

Jag skulle vilja be alla er som läser den här bloggen...
Alla ni som vill ha en värld där alla människor är lika mycket värda...
Alla ni som anser att barn och vuxna med Down Syndrom förtjänar att behandlas med samma respekt som alla andra människor.

Visa ert stöd genom att den 21 mars bära udda sockar!



Den här fina bilden med udda sockar har gjorts av Anna Öqvist. Hennes underbara blogg Ett nytt liv handlar om livet tillsammans med sonen Max som har Downs Syndrom. 

2 kommentarer:

  1. Vilken bra grej, udda sockar skall det bli den 21 mars :-) Jobbar själv med 2 stycken som har Downs syndrome & de är helt underbara. Får jag dela bilden på facebook? Så fler kan goina

    SvaraRadera
  2. Underbart jobb du måste ha :-)
    Bilden är det en tjej som heter Anna Öqvist på bloggen Ett nytt liv som ligger bakom och som jag förstått det så har hon inget alls emot att bilden delas på Facebook. Allt för att uppmärksamma World Down Syndrome Day :-)

    SvaraRadera