tisdag 4 mars 2014

Skrivarkurstankar vecka 4

Fick omdömet på inlämningsuppgift 3 på skrivarkursen igår och det var lite som väntat. Jag hade inte riktigt följt instruktionerna med två motsatskaraktärer - åtminstone inte på det sätt som avsågs i själva uppgiften - vilket jag insåg när jag hade skrivit klart texten. Men så är det ofta när jag får en idé och börjar skriva; texten drar iväg åt sitt eget håll. Jag hade skrivit inledningen till en berättelse som jag burit med mig i ganska många år nu. Ursprungligen hade jag tänkt att det skulle vara en bra idé för en bilderbok men min kurslärare ansåg att den skulle kunna fungera som en äventyrsbok för åldersgruppen ett snäpp upp, dvs 6-9 år. Så nu har jag fått något att fundera över. För mig har det varit så tydligt att det var en bilderbok eftersom en av "huvudpersonerna" framstod så tydligt visuellt för mig. Men nu är jag inte lika säker längre.

Får erkänna att den här skrivarkursen på sätt och vis är tuffare än jag hade räknat med. Att det skulle vara svårt att hitta rätt språk till rätt åldersgrupp, det hade jag räknat med. Det är också en stor anledning till att jag valde just den här kursen. Men att det skulle vara så svårt att komma på något att skriva om till varje uppgift hade jag inte trott. Tidigare kurser jag gått har haft tvåveckorsintervall för inlämningsuppgifter men här har vi bara en vecka på oss och nästan varje gång så blir jag alldeles tom i huvudet. Om inte annat så har den här kursen bekräftat för mig att jag behöver tid för att få till texter som jag kan känna mig nöjd med. Jag har precis läst igenom fjärde skrivuppgiften och har inte den blekaste vad jag ska skriva om. Men om en vecka ska uppgiften lämnas in så det är väl bara att sätta igång. Antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar