tisdag 15 april 2014

Skrivarkurstankar vecka 10

Lämnade in uppgift 9 på skrivarkursen igår efter många om och men. Jag kan inte säga att jag la särskilt mycket tid på den tyvärr. En envis förkylning som vägrar ge med sig suger kraften och orken ur mig just nu, för att inte tala om alla måsten. Men jag hann ändå läsa om ett par älsklingsböcker från uppväxten - Kulla-Gulla och Kulla-Gullas första bal. Det är jag glad för. Om det jag fick ihop i tankar kring boken och hur jag såg på den som barnläsare respektive vuxenläsare håller vet jag inte men det får räcka. För något inom mig säger att jag inte vill analysera ihjäl böckerna om Kulla-Gulla utan ha kvar dem i mitt minne som de var när jag var barn. Så det var med viss oro jag öppnade första boken, bläddrade fram till första sidan och började läsa. Men nu efteråt kan jag säga att  visst går det att läsa om dem och fortfarande dras med in i berättelsen. Bara man ger sig själv tillåtelse.

Den här påsklovsveckan ska jag lägga mitt krut på sista skrivuppgiften som kom igår. Eller lov och lov förresten. I morgon är det habiliteringsmöte med den stora trollungen igen så en vecka betyder egentligen bara tre barnfria dagar för mig. Och en dag har redan gått åt till att ta igen förlorad sömn samt skriva inlämningsuppgift 9 och en annan till att korrläsa Halländska samt lite annat smått och gott så... here I am. En barnfri dag kvar. Bäst att sätta fart då kanske.

Sista skrivuppgiften går ut på att skriva en egen barnboksberättelse på fem sidor. Det kan även vara ett inledningskapitel till en längre bok, kapitelbok. Som vanligt är jag kluven. Som jag ser det har jag flera alternativ som alla har sin lockelse:
  1. Skriva om kapitel ett av Vampyrberättelsen.
  2. Skriva om kapitel ett av Trollsagan.
  3. Skriva en fortsättning på barnboken om Katten som jag lämnade in till en tidigare skrivuppgift.
  4. Skriva något helt nytt.

Problemet med alternativ 1 och 2 är detsamma - de är för långa, ca 6 sidor. Drygt. Ska jag lägga tid på att skriva om dem, vilket jag ska/respektive har redan gjort, så ska det vara på ett sätt så att de fungerar i den färdiga berättelsen/boken och inte för att korta ner dem och klämma in dem i en skrivuppgift. Ändå känner jag att det på något sätt är en av dessa som jag skulle vilja välja. Jag vill testa dem på de andra kursdeltagarna och se vad de tycker.

Alternativ 3 är kanske ändå det alternativ som lockar mest just nu. Men det kräver inte bara en hel del jobb och tid (som jag inte är säker på att jag har) utan också att jag kommer på en bra idé till fortsättning. Jag har också många funderingar på hur jag rent praktiskt ska gå till väga: Väva in uppgiften jag redan lämnat in en gång tidigare (då räcker inte omfånget 5 sidor) eller ta vid där jag slutade förra gången? Kapitelbok för yngre läsare eller bilderbok? Frågor har jag gott om men jag har också börjat spåna lite försiktigt. Igår kväll fyllde jag nog ett par sidor med tankar och idéer så... kanske, kanske...

Alternativ 4 är det som lockar minst och som skulle ta absolut mest tid i anspråk. Och om jag nu kommer på något bra så blir det ytterligare en idé som hamnar i högen med framtida projekt. På något sätt känner jag att jag vill vidare, bli klar med något av alla skrivprojekt. Se ett resultat helt enkelt. Så jag vet inte.

Men med bara en barnfridag kvar och några - förhoppningsvis - lugna kvällar med snällt sovande trollungar så kanske jag får till det ändå. Kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar