tisdag 1 april 2014

Skrivmål eller Vad jag hann med under mars månad?

Ännu en månad där jag känner mig ganska okej med vad jag hunnit med vad gäller skrivrelaterade projekt - även om jag inte hunnit med allt på listan. Mindre nöjd med kvaliteten på en del av det dock.

Efter att en fjärdedel av året har passerat så kan jag konstatera att det här var ett bra sätt att inte bara hålla lite koll på vad jag hinner med utan också ett ypperligt sätt att se att jag faktiskt hinner skriva en hel del. Inspirationen får också energi när jag gör så här, den hålls levande via de olika projekten - även om jag givetvis dippar ibland.

Målen för mars månad såg ut så här:

Lägga sista handen vid arbetet med Halländska så att jag kan gå vidare med andra projekt i lugn och ro och utan distraktioner.
Check! Såvitt jag vet alltså. Lite småpillande och korrläsande har det blivit och nu väntar jag bara på att den ska gå i tryck.

Göra en intervju samt skriva en text för ett reportage som är sålt till en tidskrift.
Check! Färdig och inskickad. Nu väntar jag bara på lite klirr i kassan.

Läsa klart Trollsagan för mina duktiga betaläsare. Skriva igenom de sidor som jag ska läsa för eleverna varje vecka och sedan gå igenom dem igen tillsammans med eventuella anteckningar efter varje torsdag.
Ett halvt check. Jag har inte hunnit läst ut hela manuskriptet då det gått bort ett par lektioner till annat det sista (vab och sjukstugedagar), men jag är nästan igenom den. När det gäller bearbetningen så har den tyvärr inte hänt så mycket då tiden inte räckt till.

Kolla upp eventuella nya novell- och skrivartävlingar som dyker upp.
Check! Hittade inte mindre än två nya novelltävlingar på temat skräck respektive vampyrer. Yum! Nu gäller det bara att hitta tiden. Vilket jag gjort - åtminstone till den första.

Skriva och lämna in alla uppgifter som ingår i distanskursen Att skriva för barn under mars månad.
Check! Om än inte helt lätt då en del av uppgifterna har varit svåra att hitta såväl inspiration till som tid för att skriva vilket resulterade i ett och annat lågvattenmärke. 

Skriva minst ett inlägg på bloggen varje dag eftersom jag har anmält mig till #Blogg100.
Check! Även om det vissa dagar bara blivit något litet som ett videoklipp eller till och med en bild eller citat då tiden inte räckt till för några längre skrivna inlägg.

Fortsätta arbetet med att samla ihop alla "smålappar" i min Moleskine. Ägna mig åt detta minst en gång i veckan.
Tyvärr får jag nog erkänna att den här punkten har blivit lågprioriterad den här månaden men jag tar nya tag  nästa.


Utöver de mål jag satte upp så hann jag alltså slänga ihop en novell till den ena novelltävlingen, den på temat vampyrer. Även om jag inte kände att jag på den korta tiden jag hade hann finputsa tillräckligt så känns det bra att ha skickat in den. Troligtvis har den ingen större chans i tävlingen men om jag inte haft tävlingens deadline som sporre så hade aldrig novellen blivit skriven över huvudtaget, åtminstone inte den närmaste tiden. Men nu kommer jag att ha ett bra novellutkast med vampyrtema att arbeta vidare på inför framtida novelltävlingar och inte minst så bockade jag av en punkt på listan över skrivmålen för 2014 - skicka in minst en novell till en tävling. Det är inte fy skam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar