torsdag 19 december 2013

Nu är det slut

För resten av det här året och lite till ska jag inte göra något av följande:

Jag ska inte sätta några fler betyg.
Jag ska inte skriva fler LPP:er.
Jag ska inte rätta några läxförhör.
Jag ska inte försöka lära elever om Treriksröset och Smygehuk.
Jag ska inte försöka förklara hur man ritar ett träd när jag inte har en aning om hur man ritar ett träd.
Jag ska inte jaga längs korridorer efter de som är ovilliga.
Jag ska inte tjata och gnata, inte traggla och älta.
Jag ska inte försvinna under berget av papper på mitt skrivbord eller drunkna i datorns inbox.
Jag ska inte lägga meningslösa timmar på det som aldrig blir något av ändå.
Jag ska inte resignera.
Jag ska inte explodera.


Istället ska jag göra följande:

Jag ska koka julgröt och grilla julskinka.
Jag ska dricka glögg och knapra pepparkakor.
Jag ska klä en gran eller två.
Jag ska slå in mängder av paket och se på när barnen öppnar dem.
Jag ska trösta när tomten skrämmer.
Jag ska längta efter snön som kanske kommer.
Jag ska skriva så tangentbordet glöder och fingrarna ryker.
Jag ska läsa travar av böcker - både högt och tyst.
Jag ska mysa i sängen om morgonen medan jag lyssnar till barnen som vaknar.
Jag ska sitta i köket med en kopp te och titta ut.
Jag ska krama mina små tills de tröttnar.

Jag ska sova.


Japp. Höstterminen är till ända för min del och jullovet har tagit vid.
Va sa?
Jag sa:


JULLOVET ÄR HÄR NU! 


HÖRDE NI?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar