söndag 12 januari 2014

Det här med digitala bilder...

Under en konferens om IKT (Informations- och kommunikationsteknik) på lärarjobbet förra veckan fick vi som var där frågan: Har ni koll på alla bilder på er själva som finns på nätet? Det fick mig att fundera lite.

Alla som känner mig vet att jag inte tillhör den kategorin av människor som kastar sig framför varje kamera som kan tänkas dyka upp. Snarare tvärtom. (Min far klagar ständigt över att han inte har några bilder av mig att visa upp för vänner som frågar om hans barn.) Men ett och annat foto har jag fastnat på sedan den digitala eran tog över, det vet jag. Så jag gick hem och googlade mig själv, med bilder specifikt i åtanke.

Att det inte skulle bli jättemånga resultat, det var jag ganska säker på. Ganska. Om nu inte någon lyckats ta ett foto i smyg och slänga ut där i cyberrymden lite hipp som happ förstås. Helt säker kan man ju aldrig vara. Men resultatet som kom upp - både i Google och Bing - var ungefär vad jag hade väntat mig. Först mitt författarporträtt som finns på första sidan här på bloggen men också på Svensk Bokhandels webbsida och längst bak i reseskildringarna. Därefter kom ett par bilder från när jag och min fotografkollega Ann-Charlotte blivit intervjuade i lokalradion upp. Utöver dessa fanns där även ett flertal bilder på reseskildringarna. Inte heller det oväntat. Men alla bilder jag fick upp var alltså relaterade till min roll som författare.

Ganska skönt. Faktiskt.

Men om jag har koll på alla bilder på mig som någonsin tagits i digital form? Nix pix. Det kan ingen ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar