tisdag 24 april 2012

Frukosttankar



Barnen ser på Bolibompa och jag äter frukost framför datorn. Läser lite i det jag antecknat om min barnbok och konstaterar att detta har jag framför mig de närmaste veckorna:

  1. Möblera om i inledningskapitlet/scenen och korta ner den en aning och på så vis strama upp berättelsen lite så att den kommer igång snabbare.
  2. Skriva bort en person ur den aktiva handlingen eftersom jag inser att hon inte tillför själva berättelsen någonting.
  3. Pröva att stryka en hel scen (egentligen två scener som hänger ihop) och se vad som händer. De gör inte mycket för berättelsen som jag tror kan bli bättre utan dem. Tanken är att fokus ska hamna lite mer på en annan scen som nu är lite i skymundan trots att den känns viktigare för boken som helhet.
  4. Skriva om vissa repliker till berättande text och göra tvärtom med andra textstycken där det inte fungerar att ha det som jag vill ha in i löpande text.
  5. Föra in lite mer lek med ord i texten där det finns utrymme. 
  6. Testa att byta namn på ett par karaktärer.

Puh! Vem sa att skrivande var enkelt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar