fredag 4 maj 2012

De första tio sidorna

Någonstans har jag läst - var minns jag inte och orkar inte ta reda på det heller för den delen - att det är de första tio sidorna som avgör om din bok blir antagen eller inte. Det är det antal sidor du har på dig att fånga den person som först läser ditt manus när det har kommit in till ett förlag. Har du inte lyckats då så är det kört. Resten av manuset blir inte läst. Kanske gäller detta enbart skönlitteratur för vuxna, jag vet inte. Men jag har i varje fall gett mig den på att mitt barnboksmanus första tio sidor ska vara fläckfria i den bemärkelse att de är:

Spännande. Engagerande. Välskrivna. Trovärdiga. Fängslande.

Framförallt ska den person på förlaget som läser barnboken inte kunna lägga ner den innan den är helt utläst - trots att det är en barnbok. Kort sagt - den ska ha det där lilla extra.

Stress, panik, ångest. Finns det fler ord för det? Vånda, bävan, ågren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar