fredag 5 oktober 2012

Jag väntar under mossan

Nu har jag gjort det.
Läst den, vill säga.
Eller snarare sträckläst den.
Och jag säger bara en sak: Läs den! Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg är helt klart och utan konkurrens en av de bästa böckerna jag läst på länge.



Jag skulle kunna tillägga att den här boken har alla de ingredienser som jag älskar: spökstämning, kråkslott, bottenlösa näckrosdammar, osaliga och odöda andar, oknytt och allsköns andra varelser ur den nordiska folkmytologin. Till och med näcken själv gör ett litet inhopp. Det är bara en sak som är fel med den...

Jag önskar att det var jag som hade skrivit den. För det är precis sådana här berättelser som jag hoppas att jag en dag ska få djupdyka i - och inte bara som läsare då. Förstås. Får helt enkelt försöka skynda mig att bli klar med min trollsaga, om den här typen av böcker äntligen får ett uppsving i litteraturen. För det vore helt suveränt jäkla underbart, tycker jag. 

Eller, vad säger  ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar