fredag 19 oktober 2012

Scrivener


Då och då under det senaste året har jag stött på ett program som heter Scrivener och varje gång har jag blivit lika nyfiken och tänkt att "någon dag ska jag testa". Men vi vet ju alla att "någon dag" lätt  förvandlas till "ingen dag" så när jag såg att Literature and Latte som ligger bakom programmet samarbetat med Nanowrimo och tagit fram en prova-på-version som räcker längre än de vanliga 30 dagarna så kände jag att det var läge. Så här sitter jag nu sedan några dagar tillbaka med en testversion av Scrivener på Macbooken och huvudet fullt av nya spännande funktioner och godbitar.

Scrivener är mer än bara ännu ett ordbehandlingsprogram bland många andra och har beskrivits som en komplett "writing studio". Det är helt enkelt ett program som är helt utformat med skrivande/författande människor i åtanke. Den senaste veckan har jag hunnit med att titta på ett par olika "videotutorials" på hemsidan men också ägnat ett antal timmar åt att gå igenom den tutorial som följer med programmet och jag måste säga att om det lever upp till den bild som ges där så uppfyller Scrivener alla eventuella förväntningar. Och mer där till.

Ännu har jag inte på allvar börjat arbeta med Scrivener eftersom min tanke är att testa det under november  månad och under NaNoWriMo. Istället har jag fokuserat på att försöka lära mig hur det är uppbyggt och de funktioner jag tror jag kommer att ha nytta av.

Det som lockar mig mest är möjligheten att arbeta med kortare texter som scener och slippa ha all text i ett enda långt dokument. Alternativet i Word är att skriva kapitel i olika dokument men då blir det ett himla hoppande fram och tillbaka mellan dokumenten och det känns bara frustrerande i längden när man vill stuva om i texten. Men här kan jag dela upp texten hur mycket jag vill, hoppa fram och tillbaka mellan textavsnitt, se dem sida vid sida, ändra ordningen på scener utan att behöva klippa och klistra och sedan foga samman alla delarna när jag ska föra över det färdiga utkastet till ett annat program (som t.ex. word) eller skriva ut det.

En annan funktion som jag tror jag kommer att använda mig av är det som kallas "corkboards" och som närmast kan beskrivas som en anslagstavla med post it-lappar eller indexkort. Japp. Dags att säga adjö till alla dessa skrynkliga, oläsliga och ofta rymningsbenägna fysiska post it-lappar! På den tiden jag hade ett arbetsrum med fungerande arbetsplats (dvs innan barnen) så brukade min anslagstavla vara full av sådana där gula eller rosa lappar. Tills de trillade ner och försvann vill säga. Det hände alltid förr eller senare och så var det bara att börja om igen.

Det ska bli så spännande att se hur det funkar att skriva i Scrivener under NaNoWriMo och jag har förstått att det är mängder av andra "Wrimosar" som gör detsamma så jag är i gott sällskap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar