torsdag 1 november 2012

Höstplaner Oktober - Hur gick det?

Ok. Dags att sammanfatta hur det gick med mina höstplaner för oktober. Om ni minns så gjorde jag upp en ganska ambitiös plan för skrivandet någon gång i september - lite grann för att sporra mig själv men också för att hålla koll på hur mycket jag faktiskt hinner med under en månad. För det blir oftast mer än vad jag räknar med även om det inte alltid blir precis som jag planerat.

So, here it goes:

Skriva igenom alla kapitel till reseskildringen tills jag har färdiga - läsbara - utkast klara.

Njae, den här punkten kan jag nog i ärlighetens namn inte stryka. Visst har jag hunnit med en stor del av kapitlen men inte alla. Anledningarna därtill är ett sammelsurium av orsaker som lagt sig i vägen: tidsbrist, sjukdomar, fastnat i annat skrivande. Men även det faktum att jag i några fall har lagt ett kapitel åt sidan därför att jag inte haft fotona tillgängliga. I vissa fall behöver jag veta vilka foton som valts ut för att kunna känna in hur jag ska vinkla kapitlet eftersom det är viktigt att foton och text hänger ihop. Men nu hörde jag från fotografen igår att de är på ingång så jag lägger till den punkten till december månads skrivplaner.

Börja skissa på inledningen till reseskildringen.

Check! Jag har börjat skissa lite på den i mitt anteckningsblock som jag alltid bär med mig och jag har ett hum om hur jag vill att den ska låta. Men jag har inte hunnit med att skriva ner något på datorn än.

Göra klart det sista på omskrivningen av Trollsagan så att jag hinner testa den på några frivilliga elever innan jul.

Njae... det är den här punkten som har fått stryka på foten på grund av tidsbrist tyvärr. Och jag kommer att lägga den på hyllan tills början på nästa år. Om jag inte får ett ryck. Det kan ju faktiskt hända. Det har det gjort förr.

Arbeta om och finslipa en annan utvald novell från arkivet och skicka in till en annan novelltävling.

Ja och nej. Jag har jobbat med en novell som jag länge velat sätta tänderna i (Jag har skrivit om det här.) men novelltävlingen bestämde jag mig för att hoppa över. Kände inte att den var rätt för mig och någon annan intressant tävling har inte dykt upp. Än.

Skriva klart litet, men ack så hemligt, skrivprojekt, thi hi.

Check! Sort of... thi hi.

Fundera på ämne till NaNoWriMo. Besluta mig för ämne.

Check! Och dubbel check. Jag har inte bara bestämt mig för vad jag ska skriva om utan jag har planerat större delen av romanen i skrivprogrammet Scrivener, gjort scenförslag, bakgrundshistorier, karaktärsbeskrivningar med mera, med mera. Jag har också en back up-plan utifall att historien skulle köra fast. Det ni!

Hinna med att göra minst ett blogginlägg på bloggen varje dag.

Check!


Sammanfattningsvis känner jag mig, precis som jag gjorde i slutet av förra månaden, ganska nöjd med vad jag hunnit med. Av sju delmål så har jag klarat av fyra, varav ett mycket mer än jag någonsin hade kunnat drömma om i min vildaste fantasi. Av de övriga tre så är det bara ett enda som jag har fått lägga på hyllan. De två som återstår har jag kommit en bra bit på väg med och räknar med att bli klar med innan årets slut. Så det känns väldigt bra så här i inledningen till den stora skrivarmånaden november.

Eller, vad säger ni?


Om november och december månads skrivarplaner kan ni läsa här: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar