fredag 17 januari 2014

Min anteckningsbok, del 2

Runt om i mina gömmor här hemma finns en uppsjö av handskrivna lappar av olika slag: post its, sparade kvitton med något skrivet på baksidan, reklambroschyrer för något helt ointressant men där det klottrats ner någon tanke, utrivna blad ur diverse kollegieblock, påbörjade anteckningsböcker... ja ni fattar. När man inte har en fungerande anteckningsbok så skriver man på det man har närmast till hands. För skriva måste man. Det är så det kreativa funkar. Åtminstone är det så för mig.

Till mitt försvar kan jag säga att jag ändå haft sinnesnärvaro nog att samla alla dessa lösa lappar och anteckningsböcker - någorlunda åtminstone - i en och samma låda. Men där har de blivit liggande. Ibland har jag försökt hitta någon särskild lapp som jag vet att jag skrivit om något särskilt och som skulle kunna vara bra att ha just där och då men givit upp ganska omgående. Ibland har jag funderat på att slänga hela skiten.

Idag är jag glad att jag aldrig slängde den där lådan. För vad gör man när man har ett par dagar, ingen Macbook och något så ovanligt som egen tid till sitt förfogande? Jo, man plockar fram den där lådan och börjar rensa. Den här veckan har jag med andra ord lagt lite tid på att gå igenom en del av lådans innehåll och det har varit en minst sagt spännande resa. Jag har återknutit bekantskapen med novellutkast och gamla dikter, hittat fynd som tankar och idéer kring framtida bokprojekt och läst bortglömda favoritcitat. Mycket av det jag hunnit gå över var saker jag för länge sedan hade glömt bort och som mer än gärna får stanna kvar där i glömskans skämsboning medan annat snart kommer att plockas fram och ut i ljuset för att så småningom användas i ett eller annat skrivprojekt. (Ett litet smakprov hitta ni här.)

Ännu har jag en hel del att gå igenom och jag kan inte svära på att jag inte hittar någon annan låda eller mapp undanstoppad någonstans, någon dag, men det jag hittat hittills finns nu samlat i min äntligen öppnade och använda, svarta Moleskineanteckningsbok. Och så snart jag gått igenom hela lådan ska jag fortsätta och fylla min Moleskine med alla nya idéer, tankar, infall och annat som kommer i min väg. Jag längtar redan.

Så tack Macbook för att du kraschade så lämpligt, tack heshet och halsont som hållit mig hemma och tack trollungar för att ni varit friska nog för att vara på förskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar