fredag 14 februari 2014

Första skrivuppgiften

Ger mig problem.
Redan.

Det är inte så att jag inte kommer på något att skriva. Jag har redan skrivit ett par olika utkast till berättelser. Men sedan, det där med språkanpassning... det är svårt. Ofta när jag får en skrividé så hör jag redan där en röst inom mig, huvudkaraktärens röst. Efter att den har gjort sin entré så är det kört. I det läget klarar jag inte att ändra på hur just den karaktären vill låta. Renodla och utveckla rösten - absolut. Men inte ändra dess grundton.

Jag kommer att köra på första utkastet jag skrev. Det är det som jag känner mest för. Det som lockar mer. Men rösten är ingen barnröst. Språket är inte anpassat för en yngre läsare, snarare tvärtom. Alternativet är att börja om. Skriva om något helt annat. För att komma ifrån den där rösten. Oavsett hur jag gör vill jag skriva klart den här påbörjade texten. Där finns något jag gillar.

Det är då för väl att det bara är fredag.
Så att jag hinner skriva en text till.
Om jag skulle ändra mig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar