onsdag 19 mars 2014

Skrivarkurstankar vecka 6

Halva kursen avklarad.
Nästan lite overklighetskänsla över det.

Fick iväg min femte inlämningsuppgift med hela 22 minuter till godo den här måndagen. Helt nöjd var jag som vanligt inte eftersom jag i sista minuten plockade ut flera detaljer som jag inte fick till och som jag hade velat ha med på något sätt. Men jag fick bra respons på texten och det kändes skönt.

Uppgiften gick ut på att man skulle göra reasearch av en specifik plats och sedan skriva en miljöskildring med en läskig och lite mörkare ton, liknande den som man kan hitta i ungdomsdeckare eller thrillers. Jag gjorde det lite enkelt för mig (igen) genom att plocka två av karaktärerna från min Vampyrbok och skriva en scen kring dem. På det viset slapp jag hitta på nya och kunde koncentrera mig på miljön. Platsen jag valde var en som jag tillbringat mycket tid vid när jag var föräldraledig med min stora trollunge och som också förekommer i Vampyrboken. En av de viktigaste platserna faktiskt - en damm en bit från där jag bor. Jag tror inte jag kommer att kunna använda texten jag skrev för inlämningsuppgiften i min Vampyrbok men det kändes ändå som jag lärde mig något om mina karaktärer och om platsen som jag kan ha nytta av. Man kan kanske säga att jag slog två flugor i en smäll.

När jag läste igenom den här veckans skrivuppgift så satte jag nästan mitt te i halsen. Den är minst sagt mastig. På 2-3 sidor ska jag skapa en intrig, komplett med hinder och lösning. Utvecklad lösning till råga på allt. Det jag känner är att om jag ska rikta mig till åldersgruppen 9-12 så kommer jag inte att kunna hålla mig inom ramen för uppgiften. 2-3 sidor räcker inte. Så kanske ska jag försöka ta mig utanför min comfort zone då den här gången och rikta mig till de yngre? Det är de åldersgrupperna jag har svårast att hitta rätt nivå för i mitt skrivande och jag anmälde mig faktiskt till den här skrivarkursen för att utmana mig själv och för att jag vill skriva för andra  åldersgrupper än bara 9-12. Men just nu är jag helt tom i huvudet. Får se vad lite flödesskrivande kan ge i eftermiddag. För nu släcker jag ner på några timmar och drar iväg till habiliteringen med stora trollungen och hans förskolepersonal. Tills dess...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar