söndag 25 maj 2014

Projekt Moleskine och ljuset i slutet på tunneln

Projektet med att samla ihop alla spridda skrividéer, lösa tankar, citat och tips som samlat sig på hög här hemma och skriva, klistra och på annat sätt föra in dem i min svarta Moleskine är nu näst intill slutfört. Tro det eller ej men de har tillsammans lyckats fylla nästan hela boken. De få sidor som ännu är tomma lämnar jag just in case det skulle dyka upp några bortglömda lappar som jag lyckats missa. Även om det känns otroligt då jag mer eller mindre har vänt upp och ner på huset för att hitta alla mina gömmor.

När jag först påbörjade arbetet för några månader sedan fanns det ett litet tvivel som gnagde någonstans långt inne och som ifrågasatte om jag gett mig in i ännu ett projekt som kommer att förbli oavslutat. För där i början kändes det nästan som ett evighetsarbete eftersom jag hela tiden hittade nya högar med "lappar" som jag sparat. Men så snart jag satte igång med att läsa igenom och rensa så var den känslan som bortglömd. För det har varit så himla spännande och intressant att få dyka ner i högen av gamla tankar och funderingar kring skrivande.

Jag kan ärligt säga att jag totalt hade glömt bort mycket av det jag skrivit och som jag nu fick återknyta bekantskapen med. Spännande, javisst. Men också en mycket märklig känsla. Inte minst har jag återfunnit texter, nedklottrade tankar och idéer kring olika skrivprojekt och ursprungliga idéer till skrivprojekt som jag idag har arbetat vidare på och som sedan jag skrev ner dem första gången har förvandlats och utvecklats, ibland till näst intill oigenkännlighet.

Jag har också hittat ett flertal olika idéer till skrivprojekt som jag helt glömt bort och som jag faktiskt tänker ta en närmare titt på när jag hinner. Framförallt handlar det om några olika barnboksprojekt. Kattberättelsen har jag berättat om tidigare men det finns fler. Något som slog mig när jag satt och bläddrade igenom min moleskine häromdagen var att jag har varit inriktad på att skriva för barn mycket längre än jag själv kommer ihåg.

Som jag skrev ovan - det har varit spännande. Minst sagt. Jag är definitivt glad att jag lade den här tiden på att gå igenom och spara alla dessa gamla anteckningar. Jag har redan haft nytta av dem under skrivarkursen jag gått i vår. Och vem vet när de kommer till användning igen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar