tisdag 28 juni 2011

Skrivångest

Häromdagen fick jag ett mail från bokförlaget: "Börjar tänka på vår katalog nu och behöver en framsida till boken, samt en beskrivande text, inom ett par veckor. Går det att fixa?"


Jag: "Inte en chans! Glöm det! Inte förrän grisar kan flyga! No way in..." Ja, ni fattar. Och nej, så svarade jag självklart inte, även om det var lockande att göra det när jag kände skrivarångesten skölja över mig. Nej, istället skrev jag tillbaka att "något ska jag nog kunna knåpa ihop" och det kommer jag att göra också. Att skriva en text som ska beskriva en hel bok när jag bara har sett ett par av gårdarna/kaféerna som ska vara med i den känns förstås just nu ganska oöverstigligt. Men det gick förra gången med Halländska gårdsbutiker och kaféer och det kommer att gå nu med. Besides, jag jobbar/skriver alltid bäst under press. I morgon ska vi (jag och fotografen) ut och besöka flera ställen och förhoppningsvis dagen därpå och dagen därpå.  Tre hela arbetsdagar kommer det att bli om alla bitar faller på plats. Tre dagar som vi reser runt i landskapet och lär känna människorna som lever där och driver det. Jag vet, med erfarenheten från förra boken i klart minne, hur snart det utkristalliseras en känsla för vad som utmärker platserna när vi väl besöker dem. Jag vet för jag har redan börjat känna smaken av den känslan även om jag ännu inte riktigt kan formulera den i ord. Ännu är gårdarna bara namn på en lista och ibland en hemsida som jag surfar runt på när jag har några minuter över. (När har man det som småbarnsmamma förresten?) Förhoppningsvis har jag en klarare bild när den här arbetsveckan är över. 


Btw, är det någon som har lyckats klura ut vilket landskap det är vi reser runt i ännu? För ni följer väl med i Ann-Charlottes tävling? Om inte så ta en sväng förbi hennes blogg. Jag är lite nyfiken så berätta gärna i kommentarerna! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar