torsdag 6 oktober 2011

Nobelpriset i litteratur 2011

Och Nobelpriset 2011 går till Tomas Tranströmer med motiveringen:


för att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga


Tranströmer alltså. Inte helt oväntat om man ska lyssna till spelbolagen. Inte för att de brukar ha koll på läget när det gäller Nobelpriset i litteratur direkt men någon gång ska de väl också de ha lite tur. Och det var ju faktiskt ett tag sedan priset gick till en poet så... varför inte? Måste erkänna att jag faktiskt inte läst så värst mycket av honom, bara några enstaka dikter här och där. Det är så sällan jag tar mig tid att läsa poesi överhuvudtaget. Men det lilla jag läst av honom har jag tyckt om. Får väl ta och lägga till hans namn på den gigantiskt långa läslistan för året. Om han inte redan finns där vill säga. En och annan poet slinker faktiskt med ibland. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar