onsdag 2 maj 2012

Det här med att vänta

Debutantbloggen idag handlar det om väntan och om det faktum att väntan inte är över bara för att man har skrivit på ett kontrakt. Det är så lätt att tro att när man väl fått en bok antagen så är det raka spåret och så är den ute i handeln men - Icke sa Nicke. Så lätt kommer man inte undan i bokbranschen.

Just nu väntar jag på releasedatum för min reseskildring - Västgötska gårdsbutiker & kaféer. Den väntan är så svår som någon. Boken är både antagen, skriven och till och med skickat till tryckeriet men därefter... bara att vänta.

När jag skickade in min barnbok till förlag första gången - och hittills enda - så fick jag vänta i månader innan jag fick svar. Hur många har jag faktiskt glömt. Eller förträngt kanske. Jag vet inte. Men det var många. Den här gången är jag beredd på det men den gången var det tufft eftersom jag satte allt mitt hopp till att "Det stora förlaget" skulle gilla min bok. Svaret jag fick, när det väl kom, var en standardrefusering.   Sedan dess har det gått några år och jag har fått lite distans till den där första versionen av trollsagan. Jag har läst igenom min bok med andra ögon. Andra har läst min bok med klara ögon. Jag har fått massor av positiv feedback och framförallt konstruktiv kritik som jag känner är relevant. Nu är jag redo. Och fullt beredd på att få vänta. Länge.

Ibland känns det som om hela livet går ut på att vänta på saker och ting. Inte bara bokbranschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar