lördag 6 oktober 2012

Three down, 18 to go

Igår lämnade jag in de tre första texterna till Jonas som ska göra layout. Av någon anledning har skrivandet gått ovanligt lätt den här gången. Med de två tidigare reseskildringarna så kände jag ett inre motstånd mot att börja skriva de där allra första kapitlen. Jag vet faktiskt inte varför. Kanske hade det att göra med den där vanliga gamla känslan av rädsla för att misslyckas? Den här gången trillade orden ner på sidan nästan av sig själva. Nästan magiskt. Eller kanske inte.

Det här är tredje boken i serien. Jag vet hur texten ska se ut och hur den ska kännas att läsa. Rutinen sitter på något sätt i ryggraden. Den enda skillnaden mellan böckerna är gårdarna och kaféerna och inte minst personerna som driver dem. Det är de som avgör lite hur jag skriver. Det är de som jag ska fånga och få ner på pappret. (Eller datorn i det här fallet.) Och det är de som gör det spännande. Det finns alltid ett litet moment av ovisshet i skrivandet innan jag är klar med en text. För varje plats och varje person är unik och det sätter sin prägel på texten.

Efteråt blev det dubbelt firande när jag tog med mig familjen ut till Hönö för att överraska en nybliven tonåring. Det blev tacos och presenter och jag tror hon var nöjd.

Och jag var nöjd med att första kapitlen var klara. Idag ska jag bara vila, läsa och hänga med barnen. Får se vad vi hittar på i regnvätan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar