fredag 14 mars 2014

Några boktips så här i bokreatider

Årets bokrea har varit lite av en besvikelse för min del vilket kan ha att göra med att de flesta boktitlar som jag känt varit intressanta har redan stått i min bokhylla här hemma. Gammal skåpmat med andra ord. Inte heller har jag haft ork eller energi att springa runt i de fysiska boklådorna för att leta fynd som jag annars brukar försöka hinna med. Men tre boktitlar, som alla står i min bokhylla här hemma sedan tidigare, fångade trots allt mitt öga och dessa vill jag passa på att tipsa om innan de tar slut.

Den första är Felicia Feldts bok Felicia försvann om hur det var att växa upp med en mor som inte bara var självutnämnd barnuppfostringsexpert utan också gravt alkoholiserad och hur detta har påverkat hela hennes liv. Då Felicia Feldt är dotter till Anna Wahlgren så har givetvis boken väckt uppståndelse men oavsett detta så är det en stark skildring av en uppväxt.



Författaren Unni Drougges självbiografiska bok Boven i mitt drama kallas kärlek beskriver hur hon fastnar i ett förhållande med en yngre man vars svartsjuka och misshandel kommer att styra hela hennes liv under ett antal år. Samtidigt reser hon landet runt och talar om just mäns våld mot kvinnor. 



Skådespelaren Morgan Allings bok Kriget är slut handlar även den om hur det är att växa upp med en alkoholiserad mor men också om en barndom där han och hans lillebror skickas runt mellan barnhem och fosterfamiljer. Boken är en stark skildring av en uppväxt som präglas av missförhållanden - inte bara inom familjen utan också i det samhälle som har till uppgift att skydda barnen när föräldrarna sviker.



Det här är tre självbiografiska böcker som sinsemellan är väldigt olika men som har det gemensamt att alla tre författarna tvingats utstå misshandel från personer de litade på. Men alla tre har på olika sätt visat sin styrka och lyckats ta sig ur sin situation. De har överlevt. Bara det är beundransvärt nog. Läs dem!

2 kommentarer:

  1. Tack, för Dina boktips, i dag.

    Det var en trevlig upplevelse för mig att "upptäcka Din blogg".
    Har suttit en lång stund och "bläddrat och läst" i den.
    Ditt sätt att skriva tilltalar mig.

    Fick en känsla av att jag till och med kände igen Dig på Ditt foto.
    Men inser när jag ser bilden på boken Bohuslänska gårdsbutiker & kaféer, att det är där jag "har sett Dig".
    Köpte den boken förra sommaren och har besökt en del av de ställena som Ni berättar om.

    Jag gjorde till och med ett inlägg om just den boken i min blogg, den 17 juni 2013, om Du vill titta.

    Jag återkommer gärna hit till "Tid att skriva".

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack själv för dina fina ord! Blir alltid glad när det jag skriver uppskattas. Det är ju det man hoppas på när man skriver/bloggar - att någon ska känna att det är rätt för dem.

      Ja, jag kör lite dubbelt med det där fotot, det är så sällan jag känner mig nöjd med foton på mig själv så det har fått hänga med :-)

      Jag har faktiskt läst ditt inlägg om Bohuslänska, rätt nyligen. Min bokkollega Jonas som ansvarar för layouten av Bohuslänska delade det på Facebook för ett tag sedan. Jag blev så glad av att läsa det.

      Du är så välkommen tillbaka!

      Ann-Kristin

      Radera