måndag 17 mars 2014

Om uppskjutarsjuka, tidspress och duktiga flickor

Trots att söndagar nu för tiden är en av veckans mest aktiva dagar med lilla trollungens danskurs på förmiddagen och båda trollungarnas simträning på eftermiddagen så har det under senare tid varit en av mina mest produktiva dagar. Åtminstone när det kommer till skrivandet. Lördagar är inte dumma de heller, om jag ska vara ärlig. Onsdagarna som är tänkta att vara mina författardagar har ofta en tendens att försvinna iväg in i alla de där måstena som man inte hinner de andra dagarna på grund av lärarjobbet och trollungarna. Och när jag väl sätter mig ner och skriver så går det trögt. Som att trampa runt i sirap utan att veta hur jag kommer därifrån. Men söndagarna...

Kanske har det att göra med att helgen när den kommer för med sig en känsla av avslappning. Både hos mig och trollungarna. Stressen och spänningarna från veckan tar en tillfällig paus och tankarna får en chans att flyta fritt utan avbrott samtidigt som trollungarna har fullt upp med att leka fint tillsammans sådär som man önskar att alla syskon kunde göra alltid. Jag vet inte. Kanske har det att göra med att eftersom båda trollungarna får min fullständiga uppmärksamhet när vi åker iväg på deras aktiviteter så säger samvetet att det är okej att lämna dem till deras egen lek däremellan. Jag vet inte. Kanske handlar det bara om min vanliga uppskjutarsjuka och när helgen väl är här så finns det inte längre tid att skjuta upp saker på och mitt "duktig flicka-syndrom" kickar in. Jag har alltid fungerat bra under press. Även om jag efteråt blir helt dränerad på energi.

Det jag vet är att jag den här helgen som gick hann med en hel del skrivrelaterat och det kändes bra. Riktigt bra. Både utkastet till inredningsartikeln är färdigt såväl som utkastet till veckans inlämning på skrivkursen. Nu är det bara att hålla fingrar och tår för att jag finner tiden för att arbeta vidare med utkasten.

På något sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar