tisdag 25 mars 2014

Skrivarkurstankar vecka 7

Jag fick iväg något den här måndagen också. Men det var på håret.

Efter en massa velande fram och tillbaka och inte en rad skriven så fick jag till slut ihop en fortsättning på förra veckans skrivuppgift. Den som handlade om miljöbeskrivning. Uppgiften den här veckan handlade om att skapa en intrig av typen: önskan - hinder - lösning. Sedan skulle intrigen utvecklas enligt modellen:

  1. Anslag
  2. Presentation
  3. Fördjupning
  4. Konfliktupptrappning
  5. Konfliktupplösning
  6. Avtoning

Som så ofta blev det stillestånd inne i huvudet på mig när tankarna började dra åt olika håll. Det spelar liksom ingen roll att idéerna finns där när jag inte klarar av att fånga in dem och göra något av dem. Eftersom något ligger där och spärrar vägen. Det var inte förrän jag till slut satte mig ner och skrev som jag insåg vad det var som hindrade mig från att få fast de där flyktiga idéerna som cirklade runt i luften - Förra veckans skrivuppgift.

Eller rättare sagt - texten jag skrev då. Den som började som en liten lek med två av karaktärerna från min vampyrberättelse. Jag ville helt enkelt fortsätta där jag slutade veckan innan. Så då gjorde jag det. Fortsatte skriva. Inte för att jag tänker att det kan gå att föra in i den befintliga berättelsen - det skulle inte fungera så som den ser ut i dagsläget - utan för att den här texten håller på att utvecklas till något alldeles eget. Kanske. Ännu är det för tidigt att säga men det känns så. Som om det finns något där. Något som lockar och drar. Något som säger att en dag måste jag hitta tiden att utforska den här nya berättelsetråden.

Allt jag kan göra nu är att hålla tummarna för att det jag skrev fungerar som inlämning på veckans skrivuppdrag på kursen. Bara att vänta och se. Antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar